توافقنامه همکاری بازاریابی بیمه

میان شرکت کارگزاری رسمی بیمه برخط فراغ گستر سورنا و بازاریاب

ماده ۱ طرفین توافقنامه
  1. (شرکت کارگزاری رسمی بیمه برخط فراغ گستر سورنا) شماره ثبت 84885 دارای شناسه ملی 14012072286 به نمایندگی آقای سعید غمخوار (مدیر عامل) به نشانی: مشهد، خیابان سید رضی، بین چهارراه معلم و سیدرضی ۲۳، پلاک ۱۸۹، طبقه دوم، تلفن: 021-91312173 که از این پس «شرکت کارگزاری» نامیده می‌شود.
  2. آقا/خانم [نام و نام خانوادگی بازاریاب] که مشخصات وی در فرم درج شده است که از این پس «بازاریاب» نامیده می‌شود.
ماده ۲ موضوع توافقنامه
  1. بند ۱: موضوع توافقنامه عبارت است از مشارکت طرفین در ارائه راهکارهای معرفی، ایجاد بازار و فروش بیمه‌های معرفی‌شده از جانب شرکت، انجام امور و اقدامات مربوط به بازاریابی بیمه توسط بازاریاب تحت نظارت شرکت در ازای دریافت کارمزد مشخص.
  2. بند ۲: موضوع قرارداد صرفاً مراحل مقدماتی فروش بیمه‌نامه به بیمه‌گزار را شامل می‌شود و صدور بیمه‌نامه و امضای بیمه‌نامه مطلقاً در اختیار بازاریاب نمی‌باشد.

تبصره: کلیه قوانین، مقررات، آیین‌نامه، تعهدات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری و مالی و فنی و اجرایی مربوطه لازم‌الاجرا می‌باشد.

ماده ۳ تعهدات بازاریاب
  1. بند ۱: بازاریاب متعهد است اموری که طبق این توافقنامه به وی محول شده در حدود موضوع توافقنامه تحت نظارت شرکت و با رعایت مصلحت شرکت انجام دهد.
  2. بند ۲: بازاریاب پذیرش تمامی مقررات این توافقنامه را تأیید و خود را ملزم به اجرای تمامی مفاد آن اعلام می‌کند.
  3. بند ۳: بازاریاب متعهد است در بیمه‌های مورد تقاضا نام یا کد شرکت را درج نماید.
  4. بند ۴: بازاریاب نمی‌تواند کلاً یا جزئاً مفاد توافقنامه را به دیگری تفویض نماید مگر با موافقت کارگزاری.
  5. بند ۵: بازاریاب متعهد است در مقابل خساراتی که ممکن است در اثر فعالیت او ایجاد شود، خود را بیمه مسئولیت مدنی کند یا سهم خود را از حق بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای کارگزاری بپردازد.
  6. بند ۶: در زمان اعتبار این توافقنامه، بازاریاب حق فعالیت تحت هر عنوانی که متضمن رقابت با شرکت باشد در صنعت بیمه و سایر شرکت‌ها و طرح‌ها و فعالیت‌های مشابه ندارد مگر با توافق هیئت‌مدیره شرکت؛ در صورت تخلف، شرکت مجاز است توافقنامه را با بازاریاب متخلف به صورت یک‌جانبه فسخ نماید. فعالیت مشابه هر فعالیتی از جمله بازاریابی، مشاوره، فروش، تبلیغات فرد به فرد، مذاکره با مشتریان و فروشندگان جدید و دعوت و جذب آنان به فعالیت مشابه شرکت را شامل می‌شود (این موارد حصری نمی‌باشد).
  7. بند ۷: این توافقنامه خارج از شمول قانون کار و بیمه‌های اجتماعی می‌باشد و هیچ نوع رابطه کارفرمایی-کارگری بین بازاریاب و کارگزاری ایجاد نمی‌کند. فلذا با انعقاد این توافقنامه هیچ‌یک از حقوق و امتیازات مقرر در قانون کار به بازاریاب تعلق نمی‌گیرد.
  8. بند ۸: بازاریاب موظف است با ارائه مشاوره صادقانه و توضیحات کافی و مشروح در خصوص بیمه مورد تقاضا و بیان فوائد و نکات بیمه‌نامه و پاسخ به سؤالات مشتری، باعث راهنمایی مشتری به انتخاب بهترین نوع بیمه شود. توضیحات بازاریاب باید واقعی و خالی از افراط و اغراق باشد و از ایجاد توهم و توقع غیرواقعی در بیمه‌گزار خودداری شود.
  9. بند ۹: بازاریاب متعهد است که از احراز هویت و صحت امضا یا اثر انگشت متقاضی بیمه (بیمه‌گزار) اطمینان پیدا کند و تمامی مسئولیت حقوقی هرگونه مغایرت بر عهده بازاریاب می‌باشد.
  10. بند ۱۰: بازاریاب اجازه دریافت حق بیمه را از مشتریان ندارد و مکلف است مشتریان و بیمه‌گزاران را جهت واریز وجوه به حساب شرکت یا حساب بیمه‌گر راهنمایی نماید. همچنین حق دریافت وجوهی تحت هر عنوان اعم از دریافت هزینه ارائه خدمات بیمه‌ای، یا فروش هر نوع کالا یا خدمات، یا دریافت هر نوع هزینه مشاوره یا آموزش، یا دریافت هر نوع قرض و سرمایه‌گذاری و غیره، از مشتریان و بیمه‌گزاران و دیگر فعالان بیمه‌ای شرکت را ندارد.
  11. بند ۱۴: بازاریاب موظف است که هرگونه مدارک مربوط با فروش بیمه‌نامه که از مشتریان دریافت می‌دارد، سریعاً و حداکثر تا پایان وقت اداری به شرکت تسلیم نماید. همچنین بازاریاب ملزم است در صورت پایان همکاری یا فسخ قرارداد بلافاصله نسبت به تسلیم کلیه اسناد و مدارکی که در ید اوست اقدام کند و هیچ عذر و بهانه‌ای از وی پذیرفته نمی‌باشد.
  12. بند ۱۵: بازاریاب متعهد می‌گردد جهت انجام بازاریابی قبل از هرگونه اقدام برای چگونگی فعالیت در امر تبلیغات، آگهی و نحوه مذاکره با متقاضی هماهنگی لازم را با شرکت کارگزاری داشته باشد (درواقع برنامه اجرایی بازاریابی خود را با شرکت کارگزاری هماهنگ و به‌صورت مکتوب تأییدیه بازارهای هدف و روش اجرا را قبل از شروع هرگونه فعالیت از شرکت کارگزاری اخذ نموده باشد).
  13. بند ۱۶: بازاریاب متعهد است کلیه اطلاعات مربوط به مشتریان، بیمه‌گزاران، بیمه‌شدگان و کارگزاری و شرکت را که در رابطه با انجام موضوع توافقنامه همکاری و یا بدلیل حضور در جلسات و مذاکرات بر آنها آگاه می‌شود را محرمانه تلقی کند و از افشای آن خودداری کند. چنین تعهدی مداوم بوده و با فسخ یا انقضای مدت قرارداد باطل نمی‌شود.
  14. بند ۱۷: بازاریاب مسئول جبران خسارت هر عملکردی خارج از حدود این توافقنامه که به شرکت، کارگزاری، بیمه‌گر و بیمه‌گزار و یا اشخاص ثالث وارد شود، می‌باشد. همچنین بازاریاب ملزم به جبران خساراتی که در اثر عدم رعایت مفاد این توافقنامه و مقررات مربوطه و یا غفلت و قصور بازاریاب به مشتریان و بیمه‌گزاران یا صاحبان حقوق آنها و افراد ذینفع در بیمه‌نامه‌ها و یا اشخاص ثالث وارد شود، می‌باشد.
  15. بند ۱۸: بازاریاب اجازه ندارد با مشتریان و بیمه‌گزارانِ سایر بازاریابان و مشتریان کارگزاری اعم از دولتی یا غیر دولتی وارد هر نوع مذاکره فروش بیمه یا خدمات بیمه‌ای شود. همچنین بازاریاب متعهد به پرهیز از رقابت ناسالم با سایر بازاریابان می‌باشد.
  16. بند ۱۹: بازاریاب ملزم به رعایت منشور اخلاقی و شئونات قانونی و اسلامی و اخلاق حرفه‌ای بازاریابی در تمامی مراحل فعالیت می‌باشد و باید از فعالیت‌های سیاسی نیز پرهیز کند.
  17. بند ۲۰: بازاریاب بطور مستقل و جداگانه اجازه تأسیس دفترکار و نصب تابلو و استخدام نیرو ندارد مگر با اجازه هیئت‌مدیره شرکت.
  18. بند ۲۱: بازاریاب ملزم به رعایت آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه می‌باشد و ادعای جهل به مطالب و ابلاغیه‌های جدید از وی پذیرفته نمی‌باشد.
  19. بند ۲۲: بازاریاب در ضمن این قرارداد حق هرگونه ادعا و اعتراض نسبت به تمامی مفاد این توافقنامه را از خود سلب و ساقط نموده است.
  20. بند ۲۳: بازاریاب کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش و افحش و خیار تدلیس را از خود سلب و ساقط نموده است.
  21. بند ۲۴: بازاریاب با ثبت‌نام در سایت کارما بیمه می‌پذیرد که قوانین و مقررات شرکت را به‌طور کامل مطالعه کرده و با آگاهی کامل، شرایط آن را پذیرفته است. این قوانین ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین استفاده مستمر از خدمات شرکت به معنای آگاهی از این تغییرات و پذیرش آنهاست.
  22. بند ۲۵: بازاریاب با امضای الکترونیکی قرارداد، قصد و اراده خود را نسبت به پذیرش هرگونه اقدام و عمل حقوقی از جمله عقد قراردادها و معاملات از راه دور و از طریق نرم‌افزار الکترونیکی اعلام می‌نماید.
ماده ۴ تعهدات و وظایف شرکت
  1. بند ۱: شرکت عهده‌دار هدایت، اجرا و نظارت بر حسن انجام امور قرارداد و فعالیت بازاریاب می‌باشد.
  2. بند ۲: شرکت موظف است پیگیری‌ها و مذاکرات لازم با مؤسسات بیمه را انجام دهد.
  3. بند ۳: شرکت موظف است به منظور آشنایی بازاریاب با موضوع فعالیت شرکت و اجرای بهتر موضوع توافقنامه به برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی اقدام نماید.
  4. بند ۴: شرکت موظف است منافع حاصل از فعالیت بازاریاب که مطابق طرح کسب‌وکار محاسبه می‌شود را در موعد مقرر پرداخت نماید.
  5. بند ۵: شرکت کارگزاری موظف است کلیه اطلاعات درخواستی در خصوص مکاتبات و فرم پیشنهاد و تعرفه‌های دندان‌پزشکی و کلیه خدمات شرکت کارگزاری را در اختیار بازاریاب قرار داده تا نامبرده به راحتی بتواند در خصوص فروش اقدام نماید.
  6. بند ۶: شرکت کارگزاری برای بازاریاب یک کد اختصاصی تعریف می‌نماید و کلیه اشتراک‌ها بر اساس کد معرف بازاریاب در سیستم درج خواهد شد تا از این طریق اطلاعات مشتری مربوط به بازاریاب محفوظ باشد.
  7. بند ۷: شرکت کارگزاری متعهد و موظف به ارائه خدمات مطلوب به مشتریان بازاریاب بوده و مسئولیت رضایتمندی مشتریان بر عهده شرکت کارگزاری می‌باشد.
ماده ۵ منافع توافقنامه
  1. بند ۱: طبق توافق مقرر گردید با توجه به طرح‌های ارائه‌شده و جداول کارمزد مطابق با آیین‌نامه ۱۰۲ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداختی به شرح ذیل صورت می‌گیرد:
    1. ابتدا با ایجاد کارمزد ۵۰ میلیون تومان در هر رشته بیمه‌ای، سهم بازاریاب ۴۰٪ از کارمزد ایجادشده توسط ایشان می‌باشد.
    2. اگر نماینده کارمزد بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان ایجاد نماید سهم ایشان ۵۰٪ از کارمزد ایجادشده برای شرکت کارگزاری محاسبه می‌گردد.
    3. اگر نماینده کارمزد بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ایجاد نماید سهم ایشان ۶۰٪ از کارمزد ایجادشده برای شرکت کارگزاری محاسبه می‌گردد.
    4. اگر نماینده کارمزد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ایجاد نماید سهم ایشان ۷۰٪ از کارمزد ایجادشده برای شرکت کارگزاری محاسبه می‌گردد.

    تبصره ۱: سالانه بر اساس کارمزد ایجادشده توسط بازاریاب، مقداری به عنوان حق عضویت در سایت از بازاریاب کسر می‌گردد و به او اطلاع داده می‌شود.

    تبصره ۲: طبق ماده ۸۶ تبصره ۲ مربوط به سازمان امور مالیاتی کشور توافق گردید از هر پرداخت به بازاریاب مالیات کسر و به حساب دارایی واریز گردد و فیش واریزی نیز در اختیار بازاریاب قرار گیرد. چنانچه بازاریاب مشخصات و ثبت‌نام در حوزه مالیاتی به طرف اول ارائه دهد، مالیات مکسوره ماده ۸۶ تبصره ۲ کسر نخواهد شد.

    تبصره ۳: درصورتی‌که پس از پرداخت کارمزد بیمه‌نامه، مشخص شود بیمه‌نامه به دلایلی ابطال یا قرارداد فسخ گردیده و یا مبلغ حق بیمه به مشتری عودت شده باشد، به همان میزان کارمزد پرداختی از حساب بازاریاب کسر خواهد شد.

  2. بند ۲: کارمزد بازاریاب پس از واریز حق بیمه مشتری به حساب اعلامی در سایت کارما بیمه قابل پرداخت خواهد بود.
  3. بند ۳: حق‌الزحمه طبق توافق به‌صورت ماهانه در سیستم برخط کارما بیمه حداقل ۲۵ روز کاری پس از پایان هر ماه به حساب اعلام‌شده توسط بازاریاب واریز می‌شود.
  4. بند ۴: پرداخت منافع منوط به رعایت مفاد توافقنامه از جانب بازاریاب و عدم تخلف وی و همچنین پرداخت کارمزد توسط شرکت‌های بیمه‌گر می‌باشد.
ماده ۶ مدت توافقنامه

بند ۱: مدت قرارداد یک سال شمسی از تاریخ ثبت‌نام در کارما بیمه می‌باشد که پس از امضاء الکترونیکی بازاریاب دارای اعتبار می‌باشد و قرارداد برای سال دیگر در صورت عدم تمایل طرفین به فسخ قرارداد به‌طور اتوماتیک تمدید خواهد شد (در صورت تمدید قرارداد شرکت کارگزاری با مشتری که بوسیله بازاریاب معرفی شده است، طرفین مکلف به تمدید قرارداد در قالب الحاقیه‌های رسمی به متن قرارداد فعلی خواهند بود). بازاریاب موظف است در صورت عدم تمایل به همکاری، رضایت‌نامه کتبی از کارگزاری اخذ نماید؛ در غیر این صورت کارگزاری مجاز است موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری و خسارت وارده را نیز مطالبه نماید.

ماده ۷ پایان قرارداد
  1. بند ۱: طرفین قرارداد با توافق یکدیگر با درخواست کتبی می‌توانند نسبت به اقاله این توافقنامه اقدام نمایند.
  2. بند ۲: پس از تحقق اقاله، شرکت حساب‌های مالی را محاسبه و طرفین متعهد و ملزم هستند که بدهی خود را تسویه نمایند.
  3. بند ۳: در صورت تخلف فعال بیمه‌ای از هر یک از مفاد توافقنامه شرکت می‌تواند اقدام به فسخ یک‌طرفه نماید و فعال بیمه‌ای ملزم و متعهد است وجه‌التزام معادل دویست میلیون تومان بعلاوه تمام کارمزد دریافتی را عندالمطالبه به شرکت پرداخت کند و همچنین در صورت ورود خسارت به شرکت اعم از خسارت معنوی و خسارت مادی یا وارد شدن ضرر و زیان به شرکت، بیمه‌گزاران، بیمه‌گران یا دیگر فعالان بیمه‌ای شود ملزم به جبران خسارت است که مبلغ خسارت علاوه بر وجه‌التزام می‌باشد و با آن قابل جمع می‌باشد.
  4. بند ۴: در صورت توقف یا انحلال شرکت.
  5. بند ۵: در صورت ممنوعیت موضوع فعالیت شرکت.
  6. بند ۶: در صورت ورشکستگی شرکت.
  7. بند ۷: در صورت فوت یا جنون یا سفه بازاریاب.

تبصره: در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه و خارج از کنترل معقول طرفین از قبیل سیل و زلزله و جنگ و... (فورس ماژور) فعالیت شرکت متوقف گردد و یا به تأخیر افتد، طرفی که متأثر از واقعه می‌باشد، تا زمانی که از او رفع اثر شود از ایفای تعهدات معاف می‌باشد. در صورتی که فورس ماژور بیشتر از ۳ ماه به طول انجامد، طرفین نسبت به اقاله یا ادامه قرارداد توافق می‌کنند.

ماده ۸ حل و فصل اختلافات و رجوع به داوری
  1. بند ۱: کلیه اختلافات ناشی از این قرارداد و امور مرتبط با آن از قبیل تفسیر، اجرا، مسئولیت ناشی از نقض، اختلافات راجع به اعتبار، بطلان و فسخ قرارداد و خسارات ناشی از فسخ یا بطلان و حتی دعاوی راجع به اسناد تجاری مذکور در این قرارداد و غیره تا حد امکان از طریق مذاکره حل و فصل می‌شود؛ در غیر این صورت از طریق داوری حل و فصل گردد.
  2. بند ۲: هیئت ۳ نفره داوری از بین ۵ نفر برتر سازمان فروش که در هر فصل یا سال از طرف شرکت معرفی می‌گردد، انتخاب می‌شود. از هیئت ۳ نفره داوری، انتخاب داور اول به عهده بازاریاب و انتخاب داور دوم به عهده شرکت و انتخاب داور سوم به عهده ۵ نفر برتر سازمان فروش می‌باشد. رأی داور قطعی و لازم‌الاجرا است.
  3. بند ۳: شرط داوری حاضر مستقل از این قرارداد می‌باشد و به عنوان یک موافقت‌نامه مستقل در هر حال و حتی در فرض بطلان یا انحلال این قرارداد، معتبر و لازم‌الاجرا خواهد بود.
ماده ۹ اقامتگاه طرفین

بند ۱: اقامتگاه قانونی فعال بیمه‌ای آدرس درج شده در قرارداد می‌باشد و در صورت تغییر ملزم است به‌صورت کتبی به شرکت اطلاع دهد.

ماده ۱۰ نسخ توافقنامه

این قرارداد که مشتمل بر ۱۰ ماده در ۲ نسخه تنظیم و هر یک دارای اعتبار قانونی برابر است.